Спокоен изглежда пазарът преди Великден, а според експерти не се забелязват драстични промени в цените на най-търсените продукти – агнешко месо и яйца, съобщи Българското национално радио. Въпреки многократно поскъпналите консумативи българските яйца ще запазят досегашната си цена, а дефицит няма да има, смята Олег Прокопиев, управител на птицевъдния комбинат в Мизия-
„Няма да има промени в цените, на много места има и промоции. България е голям производител на яйца, регионален, не можем да се сравняваме с Полша и Украйна, но задоволяваме вътрешния пазар, а с 20-30% и свръхзадоволяваме и изнасяме", припомня Прокопиев
Износът е предимно за Гърция, Кипър, а през Германия и Швеция за Америка, уточни той. Според него тази година ще има по-малко внесени яйца, защото католическият и православният Великден съвпадат, а основният внос обикновено е от Полша.
Най-големият бич за птицевъдите е птичият грип, при който се наблюдава 100% смъртност при кокошевите птици. Надеждата за бранша е, че във Франция вече се разработва ваксина и се очаква разрешение за употреба. Друг проблем е, че Европейският съюз постоянно налага нови изисквания за хуманно отношение при отглеждане на птиците и според последните изисквания се забранява клетъчното отглеждане, а точно за такова преди 10-ина години в птицекомбината в Мизия са инвестирани немалко пари.
„Оборудване за стотици милиони евро сега трябва да бъде изхвърлено, а има годност поне 30-35 години – смятайте какви загуби ще бъдат. Искат до 2030 г. да преоборудваме отново. Сега модерното е волиери – в хале са, но са свободни птици, обикалят, ядат, снасят, макар че най-чистото отглеждане и най-добрите яйца се добиват от клетки – не може да се цапа, яйцата излизат веднага, всичко е контролирано - храна, вода сън – всичко е по график", обяснява управителят.
Иначе за изхранването на кокошките в птицекомбината се използва предимно собствено зърно, купуват се само добавки, соев шрот и кюспе. Въпреки повсеместното поскъпване на всички консумативи цените на яйцата не са променяни от 2 години, изтъкна Прокопиев.
Той споделя как се формира цената на яйцата. „Около 30% от цените на яйцата са ДДС-то, опаковката, кашона, етикета и транспорта. И ако едно яйце излиза от производител на 30 ст., себестойността му е 18-19 ст., всичко нагоре са опаковки, етикети, изисквания, транспорти. От производител излиза в рамките на 27-30 ст., в зависимост от категорията на яйцето, а в търговската верига знаете колко е... Цената при нас не е променяна от 2 години, в същото време заплатите се вдигат, токът се вдига. Всичко това се отразява, но това е пазарът", коментира управителят на птицекомбината.