Начало » Новини » Коментари
30.01.2025 г.

Бутиков или не, бизнесът с лавандула крепи малкия бизнес в Добрич

Изложителите на Зелената седмица
Бутиков или не, бизнесът с лавандула крепи малкия бизнес в Добрич

Снимка: СинорБГ

За идеалистичната идея в Добруджа да се отглежда лавандула е писано много, но след първоначалния бум и бързо последвалия крах с реализацията на етеричното масло нещата се върнаха в старите коловози, а затвореният пазар за лаванудолови продукти принуди ентусиастите да разорат насажденията, така че днес там отново се реят житни поля. От цялата история с лавандулата обаче излезе и нещо добро, защото даде идеи на малкия бизнес в региона да инвестира в преработка, така че с реколтата от останалите 20% неизкоренени градини да се развива бизнес с козметика. Така че този бизнес днес крепи малките и средни фирми в житницата на България.

Тези мисли ни споходиха по време на тазгодишното световно изложение за храни „Зелената седмица“, където от 14-те представители на малкия бизнес, не една, а цели две компании бяха от Добрич, а в основата и на двете бяха продуктите от лавандула. Наглед бизнесите на Павлин Йорданов от „Латифолия козметикс“ и на Стоян Атанасов от „Атанасов 67 и син“ не са конкурентни, тъй като първият е разработил цяла гама от козметични продукти за кожа и лице, а вторият съвместява пчеларството с производството на лавандулово масло, като продължава да отглежда и житни култури.

И двамата обаче имат изразен бизнес нюх, защото въпреки слабия световен пазар с лавандулови продукти те не спират да се развиват и да търсят пазари извън България. Това пролича и от подготовката им за „Зелената седмица“, където бурканчетата с мед на Атанасов бяха изписани на немски език, с точни указания за произхода и съдържанието на продукта. И макар германският потребител да е преситен от мноогобразието на пчелни продукти, бизнесменът очевидно търсеше своето място, уверен във високото качество, вече оценено и у нас. Пчелинът му се намира в Генерал Тошево, но заради сушата през миналата година реколтата била доста слаба. Затова и количествата слънчогледов мед са малко, а преобладаващата част, изложена в Берлин, е от лавадула и липа, чиито вкусове са интересни и привлякоха вниманието.

Колкото до лавандуловите продукти, с които се занимава от 10 години, производството му се е превърнало почти в бутиково, защото площите са сведени само до 30 декара. Към този момент успява да продава лавандуловото си масло в Европа, но в малки количества. Затова и на „Зелената седмица“ очакваше да се срещне с търговски фирми, които имат интерес да сключат договор за реализация на неговата продукция.

За разлика от бизнеса на Атанасов другата добричка фирма „Латифолия козметикс“ е създадена само преди 3 години. Като наследници на земеделски производители Павлин Йорданов и съпругата му се насочват към продукти за разкрасяване, като използват за суровина продукцията на всички фермери от региона. Прилагайки иновативни биотехнологии, те създават фитокозметични продукти с натурални масла и ядливи съставки, произведени на основата на лавандуловото масло.

„Изкупуваме суровината от местни производители, защото е важно всички да се подкрепяме“, посочва Павлин. Колкото до разнообразието от продукти, на изложението в Берлин можеха да се видят различни видове хидратиращи кремове, а мусът за тяло е без аналог, защото е разработен с фини частички от минерална слюда, която попива бързо, не лепне и в същото време хидратира добре кожата.

На щанда беше изложено още олио за тен – с какао, кокос, арган, жожоба и маракуя. При създаването на формулата те са решили да го прилагат и за коса, защото арганът е изключително полезен за хидратацията, пояснява Павлин. И добавя още един продукт – балсам за устни с пчелен восък, който е идеална защита през зимата. Сред другите му предложения са съща натуралната розова вода – за почистване и хидратация – плюс лавандуловата вода, каято регулира омазняването на кожата.

В България младото семейство предлага козметиката основно в биомагазини и аптеки. Стратегията им обаче е да се насочат активно към външните пазари. Неслучайно през последната година са участвали в две изложения – във Франкфурт и Словения, а стартът през 2025-та поставят с Берлин. Да пожелаем успех на всички малки и средни предприемачи, дръзнали да търсят пазари зад граница, защото освен смелост те притежават и хъс да произвеждат качествено и иновативно.  

Екатерина Стоилова

Бутиков или не, бизнесът с лавандула крепи малкия бизнес в Добрич
8555
 

Последни материали
Виж
Въпреки очевидно високите цени на поредния търг
Тайван упорито се придържа към вноса на хлебна пшеница само от САЩ
Отчет на държавната агенция
Близо за месец са изстреляни 4 024 ракети срещу градоносни облаци
Масов отказ да садят картофи
МЗХ
Напомняне - до 10 дни след градушките подайте сигнал за оглед!
Инвестиции
BASF прави нов завод за сярна киселина за полупроводници в Германия
Популацията им в България е около и над хиляда
ЕП разхлабва мерките за защита на вълците
Свързани материали
Виж
Цветната градина
Как да направим розариума по-красив и привлекателен
Съвети за градинаря
Ползите от етеричните масла в градината – от дезинфекция до растителна защита
Трета национална среща на производителите на етерични масла
Важно е да се знае!
Екстремните температури застрашават и лавадуловите полета
България е световен лидер в производството на лавандулово масло
В Чирпан за трети път провеждат Международен фестивал на лавандулата
При около 85 на сто ожънати площи
Средният добив от пшеницата в Добричко надхвърля 560 килограма от декар
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2025
RSS новини