Начало » Новини » Коментари

Алтернативният бюджет на ИПИ – план за ударно свиване на администрацията през 2026 г.

Аргументи на икономистите
Екатерина Стоилова / 20.11.2025 г.
Алтернативният бюджет на ИПИ – план за ударно свиване на администрацията през 2026 г.

Снимка: sinor.bg

За периода от 2011 до 2024 година разходите за персонал на заетите в обществения сектор в България са нараснали ударно до 46% от Брутния вътрешен продукт на страната (БВП), което ни нарежда на второ място след Румъния по номинален ръст на разходите в Европейския съюз (ЕС). Това констатират от Института за пазарна икономика (ИПИ) в алтернативния бюджет за 2026 година, официално обявен на 19 ноември, броени дни, преди Народното събрание да започне дебата по проектобюджета, предложен от кабинета.

Според Евростат за 13-те години до 2024 г. средният ръст на разходите за администрация в Европейския съюз е бил около 60%, докато в Румъния скача на 280% а в България се е повишил с 3,3 пъти – до 240%. Изводът на икономистите от ИПИ е, че това е значително по-висок ръст от средния дори за страните от Централна и Източна Европа.

Тъй като рекордните разходи от близо 46% от БВП ще предизвикат увеличение на данъчната тежест върху работещите и нарастване на публичния дълг с 10 процентни пункта в средносрочен период, а правителството предлага този дълг да се вдигне до 37% от БВП през 2028 г., от ИПИ смятат, че „тази политика се отклонява от традицията в държавните финанси в последните повече от две десетилетия и заплашва да събори модела на финансова стабилност и изпреварващ икономически растеж“. Затова в алтернативния си бюджет ИПИ предлага дългосрочната стабилност на публичните финанси и залага политики в подкрепа на конкурентоспособността и икономическия растеж.

Затова и в рамката на ИПИ за алтернативния бюджет се дават следните предложения:

Ограничаване на преразпределението на национални средства през бюджета до 38% от БВП и запазване на данъчната тежест върху труда и печалбите. Това ще стане, ако се спазва твърдо правилото в Закона за публичните финанси, което гарантира запазване на финансовата стабилност и не зависи от темпа и мащаба на използване на европейските средства - максималният размер на националните разходи по консолидираната фискална програма да не надвишава 38 на сто от БВП.

* Поддържане на нива на държавния дълг до 30% от БВП в средносрочен период - избягване на сценария “Румъния” и гарантиране на финансова стабилност.

* Запазване на данъчно-осигурителната тежест през 2026 г. и възможност за намаление на осигуровките през 2027 и 2028 година.

* Данъчен стимул за иновации и инвестиции чрез бърза амортизация за разходите за машини и оборудване и признаване на разходите за развойна дейност в двоен размер.

* Ударно свиване на наетите в публичния сектор и ограничаване на разходите за персонал

* Правило 20/10 за публичния сектор - намаление на броя на наетите в обществения сектор до максимум 20% от всички наети по трудово и служебно отношение в страната и ограничаване на разходите за персонал в консолидирания бюджет до 10% от БВП:

* Освобождаване на близо 100 хил. наети в публичния сектор в следващите три години.

* Премахване от 2026 г. на автоматичните правила за формиране на заплатите – най-вече в силовите ведомства.

* Съкращаване от 2026 г. на незаетите щатни бройки и правила за бонусите в държавната администрация.

* Създаване на механизъм за освобождаване на наети в администрацията чрез специален фонд за финансиране на оптимизацията и удължаване на периода за изплащане на дължимите възнаграждения при освобождаване (до две години).

Ефектът от тези мерки според ИПИ са близо 100 хиляди души по-малко наети в публичния сектор и 1,5-2,0% от БВП по-малко разходи в бюджета в следващите три години.

Още през 2023 г. България е била на второ място в ЕС след Румъния по дял на разходите за вътрешен ред и сигурност с 2,6% от БВП. С увеличаването на възнагражденията, при запазване и увеличаване на заетите в структурите на МВР и съдебната власт, през 2026 г. тези разходи ще нараснат до 3,6% от БВП.

По този начин България ще стане „лидер“ с много голяма преднина и с огромна разлика от средното за ЕС от 1,7% от БВП, се посочва в анализа на икономистите.

В алтернативния си бюджет от ИПИ предлагат и ясен план за публични инвестиции и модел за участие на частен капитал в големи публични проекти. За целта трябва да се приеме дългосрочна програма за капиталови инвестиции, в т.ч. увеличение на тол таксите и програма за транспортна свързаност.

* Да има прозрачни правила за достъп и мащаб на общинската инвестиционна програма, в т.ч. прозрачност и регистър на всички плащания, както и удължаване на срока за изпълнение поне до 2029 г.

* Да се дадат на концесия големите инфраструктурни проекти и инвестиционни ангажименти на държавата – постигане на поне 2% от БВП инвестиции на частния сектор в публична инфраструктура.

Икономистите дават добри идеи и за политиките на местно ниво.

* Преотстъпване на част от приходите от облагането на доходите на физическите лица (2 пр.п.) към общините и постигане на 40% собствени приходи в местните бюджети.

* Актуализация на данъчните оценки и възможност за по-гъвкава политика на местно ниво за определяне на данъка.

* Намаление на броя на общините и въвеждане на модел на споделени услуги, в т.ч. по отношение на стратегическото планиране и програмиране, възлагане на обществени поръчки и инвестиционна политика.

В алтернативния бюджет на ИПИ се дават ценни съвети за структурни промени и намаляване на бюджетните разходи и в съдебната власт.

Алтернативният бюджет на ИПИ – план за ударно свиване на администрацията през 2026 г.
1966
 

Последни материали
Виж
Зам.-министър Янчев се включи
В Пловдив започна празникът Дефиле на младото вино
Становища и по проектобюджета
БАК очерта напояването, поземлената реформа и законодателството в основните си приоритети
Засилва се фискалния контрол
Тържища и складове за плодове и зеленчуци са в плановете на НАП
Проблем, около който бизнесът се обедини
Новите такси на БАБХ – услуга или скрит данък, пита агробизнесът
Заради обилната реколта и слабите доставки за чужбина от началото на сезона
В Украйна няма да налагат ограничения върху износа на пшеница
Агрометеорологична прогноза за периода 21-27 ноември 2025 година
И значително по-студеното време няма да спре вегетацията на есенниците
Свързани материали
Виж
Алтернативният бюджет на Института за пазарна икономика
Икономисти предлагат антикризисно да се намалят осигуровките
Алтернативен бюджет
Икономисти залагат на ускорена данъчна амортизация и 5% по-ниски осигуровки в частния сектор
Предложение общините да ползват част от приходите от подоходния данък
Децентрализация в бюджета за 2020 г., предлагат икономисти
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
АВТОРИ |  РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2025
RSS новини