Вместо браншовите организации да се съберат и за едни месец да предложат на Министерството на земеделието програма, насърчаваща износа на българско вино, тепърва ще се подготвя Маркетингова стратегия за достъп до пазарите и реклама на българското вино. Информацията за поредната бъдеща стратегия беше оповестена на среща с представители на бизнеса, организирана от заместник-министрите на земеделието Тодор Джиков и Георги Събев.
"Документът се предвижда да бъде за срок от 3 години, като планираме и създаването на тематична работна група с представители на Министерството на туризма, Министерството на икономиката и бранша. Намеренията ни са да бъде направен и финансов анализ, като бъде осигурен бюджет за изпълнението й“, поясни Джиков. Той припомни, че министерството работи по създаването и на дигитална карта на България, в която ще бъдат включени обектите за винен туризъм.
Малките пазари и държавите, на които им предстои да се присъединят към ЕС, са с потенциал за реализация на българските вина, посочи Събев. „Търговските аташета също трябва да бъдат ангажирани, за да подпомагат както достъпа до пазарите, така и популяризирането на българските вина”, коментира още Събев.
По време на срещата беше представен и анализ на азиатския пазар, изготвен от експерти от Министерството на земеделието. Данните показват, че в последните години износът на вино към държави като Япония, Китай, Южна Корея, Тайланд, Филипините и Индия намалява, а те са перспективни за развитие. Традиционно по-предпочитани са червените вина, а в някои от страните консумацията на вино е пряко свързана и с туризма. Според направените проучвания световните производители също са насочили усилията си към азиатските пазари, което означава, че конкуренцията ще се засилва.
Представители на бранша считат, че усилията трябва да се насочат към Индия и към САЩ – във втората има разработена ниша. Те поздравиха ръководството на министерството за започнала инициатива и заявиха готовност за подкрепа и сътрудничество.
Теми на разговорите бяха още участието на България в международни винени изложения, както и възможностите за участие във форуми, събиращи най-много представители от цял свят.
По време на срещата бизнесът коментира, че като проблем виждат липсата на национален винен щанд и бранд България на специализираните форуми. Това е необходимо, за да има разпознаваемост за родните продкти. Обсъдено е и създаването на винен сайт, който да дава пълна и обобщаваща информация за продуктите.
В рамките на срещата бе дискутирано и подписването на меморандум за сътрудничество между Министерството на земеделието и световния Музей на виното „Сите дю Вен“ (Cite du Vin) в Бордо, което да допринесе за разпознаваемостта на българското вино във Франция.