Начало » Новини » Интервю
02.08.2022 г.

В кризата младият собственик на „Козле” черпи опит от швейцарския пазар

Малките фермери
В кризата младият собственик на „Козле” черпи опит от швейцарския пазар

Снимка: Семеен архив

Във времена на политическа и пазарна несигурност едно малко стопанство в Разлог продължава да развива собствения си потенциал и успява да се адаптира към променящите се условия. Биопродукцията на добре известните ферма и мандра със игривото име „Козле” продължава да развива утвърдената си пазарна ниша дори в условията на енергийна и политическа криза, което безспорно се дължи и на приемствеността в това стопанство.

Защото малкият мащаб на това бутиково производство позволява да се поддържа високо качество, а без иновациите стопансвото трудно би постигнало онази гъвкавост в бизнеса, с която животновъдите успяват да превъзмогнат негативните ефекти от Ковид кризата и войната в Украйна. Освен сирена и кашкавали в летния сезон „Козле“ намира добър пазар и за суроватката, суровото сирене и киселото мляко.

За последната година и в „Козле”, подобно на повечето преработватели на селскостопанска продукция, основните разходи за електроенергия и газ са се увеличили с 50 процента. „Малкият обем на производство обаче ни позволява сравнително гъвкаво да реагираме на този проблем“, обясни за Синор.бг Георги Мутафчиев, управител на семейното предприятие.

От началото на пандемията от Ковид-19 се наблюдава развитие на късите вериги на доставки. Все повече гастрономически обекти залагат на локалното производство на храни, тъй като създадените ограничения на международния пазар правят местната продукция по-привлекателна. Това облагодетелства нас, малките производители“, отбелязва младият предприемач.

Неотдавна той е имал възможност да посети ферми в Швейцария с производство, аналогично на сирената и кашкавалите на разложката фирма. „От разговорите с местните хора разбрах, че почти цялата икономика там работи приоритетно с локални доставки. Гастрономическите обекти изкупуват първо местна продукция и едва при недостиг разчитат на внос. Тук в България тази тенденция се наблюдава в значително по-малък мащаб”, посочва фермерът. И допълва, че би било мотивиращо за много фирми да прилагат швейцарската практика, защото това е важен стимул да продължим да съществуваме“.

Според него друга мярка в помощ на бизнеса е и посочването на точен географски произход на продукта върху етикета. „Би следвало да се акцентира още по-ясно, когато продуктът е локално произведен. В крайна сметка целта на малките бизнеси е да продават продукцията си първо на местния пазар, тъй като на външния е много по-сложно”.

Именно затова и собствениците на „Козле” насочват усилията си върху партньорства с магазини и ресторанти в морските курорти и по-големите градове. Веригите малки магазини, които продават специфична група храни – биохрани и бутикови продукти, стават все по-популярни в градовете, затова и разложката мандра сключва договори с подобни обекти.  

Според Георги Мутафчиев промяната при маркетинга на местните храни не е толкова въпрос на законодателство, колкото да се работи за по-широкообхватно осъзнаване на необходимостта от предимството на локалното производство – чрез рекламни кампании и добри практики за насърчаване на бизнеса. Сега се получава парадокс, търговските обекти са задължени да имат определен процент български стоки, но нещата не се случват на добри начала и от двете страни, затова ефектът е незначителен.

„Въпреки че нашето стопанство е малко, помощта по извънредната Ковид мярка дойде навреме и успя да ни помогне в тази кризисна ситуация, за да планираме 3 месеца по-напред, отколкото едно малко стопанство като нашето би могло да си позволи“,  посочва младият предприемач. И допълва, че малкият бизнес разчита много на местната администрация, която директно уведомява собствениците за нови възможности и текущи мерки за подпомагане, затова тези консултации трябва да се разраснат.

Голямо предизвикателство за семейния бизнес е осигуряването на работна ръка. Колкото до фуражите, фермата е независима, защото отглежда храната за стадото от 150 кози.

Собствениците на „Козле” планират да изградят и слънчева инсталация, така че да намалят разходите си за електроенергия и топла вода за всички дейности по отглеждане на животните и производството на млечни продукти. „Нашето желание е да постигнем по-висока степен на независимост и по-добър ефект за околната среда“, обяснява младият фермер.

Поради сезонността на бизнеса се налага да търсят и други възможности за селскостопанска дейност. След като е направил проучване на пазара у нас и в чужбина, Георги Мутафчиев вярва, че търсенето на сушени биоплодове и биозеленчуци, прахове, миксове и други подобни биопродукти в бъдеще ще се увеличава. Ето защо спестените през годините финансови средства са вложени в покупка на земя, така че да инвестират в минифабрика за производство на лиофилизирани и дълбоко замразени биоплодове и биозеленчуци. А 95% от захранването с енергия на този малък преработвателен цех плюс хладилния склад е планирано да бъде от соларните панели.

Лилия Александрова

В кризата младият собственик на „Козле” черпи опит от швейцарския пазар
14440
 

Последни материали
Виж
Отворено писмо
От аграрната камара питат дали има риск от неизплащане на украинската помощ
Кои видове риба могат да ви докарат паразити
Агростатистика
Вече са засети над 5 милиона декара с пролетни култури
Последна справка на БАБХ
Разпространение на вредителите в посевите в страната
Открития
Добавяйки калций в почвата, се намалява отделеният въглероден диоксид
Изгодно финансиране на групи и организации на земеделски производители
Свързани материали
Виж
Остава неясно как е проникнал вирусът въпреки мерките за биосигурност
Загубите на свинекомплекса с АЧС в Шуменско са за над 10 милиона лева
Проверки
В Търговище са конфискувани 20 немаркирани агнета и 11 ярета
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2024
RSS новини