Начало » Новини » Интервю
01.04.2020 г.

И в България ще прилагаме френския опит веригите да купуват българското

Призив на земеделския министър
И в България ще прилагаме френския опит веригите да купуват българското

sinor

Ако досега родната администрация безмълвно заобикаляше исканията на фермерите за закрила на вътрешното производство, то пандемията от коронавируса е на път коренно да промени това отношение. От няколко дни министерството на земеделието е подело кампания в защита на доходите на производителите, като за пример им служи практиката във Франция и Германия. „Правителствата в тези страни насърчават търговските вериги с предимство да изкупуват продукцията на техните фермери, като същата практика вече въвеждаме и в България”. Това съобщи министърът на земеделието Десислава Танева в две интервюта - за националното радио и за една от телевизиите, като целта е практиката масово да се разпространи сред търговци и потребители.

Идеята на администрацията е вътрешният пазар и българските производители да понесат възможно най-малко щети в условията на изолация, тъй като свитият пазар би ограничил и приходите им. Освен пресните салати във веригите, които в момента основно са на български земеделци, там се продават оранжерийни краставици, а много скоро ще излезе и продукцията от домати.

В момента министерството прави анализи за вероятното производство, като целта е да се насърчат веригите и да изкупуват с предимство българските домати и краставици. Като добър пример в това отношение Танева посочи някои от магазините в страната, където вече има обособени щандове с продукция на фермери от съответните региони.

Животновъдите първи получиха подобна подкрепа, след като държавата отпусна 3,5 милиона лева, с които кланиците да изкупуват с предимство български агнета. За всяко заклано агне за Великден и останалите празници през май държавата дава помощ от 7 лева на кланиците, но при условие, че то е купено от овцеферма в страната на цена минимум от 6 лв. с ДДС, посочи министърът.

„Основната цел на министерството е да улесним по максимален начин пътя на произведената в страната продукция до крайния потребител”, посочи още Танева. И това се отнася не само за пролетните зеленчуци и плодове, но и за млякото и млечните продукти. Целта е логистиката да бъде организирана така, че малките земеделски производители да достигнат до пазара.

Министерството ще създаде и експертни групи, които да следят за цените на основните храни по магазините. „Въпреки че това е в ресора на Комисията за защита на потребителите, ние се ангажираме с подобен контрол, тъй като разполагаме със съответните експерти”, посочи Танева. Поводът за тези проверки са сигналите от клиенти за необосновано поскъпване на брашното и някаои търсени зеленчуци като лимони, джинджифил и др.

На този етап не е ясно дали родната администрация ще отправи призив и към безработните, които подобно на Франция се пренасочват към земеделието, за да помогнат в ръчните дейности. Останалите без работа в областта на туризма примерно биха могли да работят в земеделието, докато кризата отмине. Засега от министерството няма отговор дали се работи в посока за пренасочване на безработната ръка към селското стопанство.

И в България ще прилагаме френския опит веригите да купуват българското
42954
 

Последни материали
Виж
Служебен кабинет
Украинската помощ ще бъде преведена на 52 хиляди земеделци до 15 май
Какви цели си поставя новият министър на земеделието и храните
Документи се подават до 29 април
Нов конкурс за старши експерти във фонд „Земеделие“
Особености, които трябва да знаете
При богата на калций почва понякога се раждат бедни на този елемент плодове
Томбола с награди при покупка
Започна Великденски Кооперативен Базар в София
Нормативни промени
Новите ставки за биопроизводство през 2024 г., които ще се обсъждат до 20 май
Свързани материали
Виж
Преди да се вземат контрамерки
До 15 март ЕК събира мнения за нелоялни търговски практики при храните
За разлика от България, Германия е отличник в прилагането на директивата срещу нелоялните търговски практики
Зелените в Германия обвиниха търговските вериги за трудното икономическо положение на фермерите
Конкурс за СТИВ
Около 12% от кандидатите за търговски аташета са българи, живеещи в чужбина
Министерство на икономиката и индустрията
Благодарение на търговските аташета износът през 2021 г. надхвърля 68 млрд. лв.
Срещи с бранша
Търговските вериги търсят фермери за сключване на договори
Среща в Министерството на земеделието
Фермери в потрес от арогантното поведение на част от търговците
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2024
RSS новини