Последната останала действаща система от земеделски квоти, която регулира производството на захар в Европейския съюз, бе премахната на 30 септември 2017 г. след почти 50-годишно съществуване, се посочва в съобщение на официалния уебсайт на Европейската комисия.
Решението за премахване на квотите беше договорено между Европейския парламент и държавите членки в рамките на проведената през 2013 г. реформа на Общата селскостопанска политика (ОСП), като процесът на реформиране и преструктуриране започна още през 2006 г. В периода 2006-2010 г. секторът на захарта беше основно преструктуриран, като за целта бяха отпуснати 5,4 млрд. евро. Така секторът успя да се подготви грижливо за настоящия момент и производителността се повиши значително през последните години. През 2017 г. средната цена на захарта в ЕС се възстанови до около 500 евро за тон и през последните няколко месеца остана стабилна.
Премахването на системата от квоти дава възможност на производителите да приспособят производството си към реалните търговски възможности, по-специално с проучването на нови пазари за износ, а също така опростява значително настоящото управление на политиката и административната тежест за стопанските субекти, производителите на суровини за захарното производство и търговците.
„Премахването на системата от квоти е важна повратна точка за нашия европейски сектор на захарта и бележи още една важна стъпка в пазарната ориентация на общата селскостопанска политика. Производителите вече ще имат възможност да разширят търговията си на световните пазари, а с правилната подкрепа в областта на политиката от страна на Европейската комисия — например чрез системата за наблюдение на пазара на захарта, която предоставя своевременна и значима пазарна информация — те би следвало да имат всички шансове за успех. Убеден съм, че след вземането на решението за премахване на квотите за захарта браншът се е подготвил добре, за да се възползва от възможностите, които то предоставя“, заяви европейският комисал за земеделието и развитието на селските райони Фил Хоугън.
В ОСП са предвидени редица мерки, на които секторът на захарта в ЕС ще може да разчита в случай на неочаквани смущения на пазара. Такива са значителното вносно мито на ЕС (извън преференциалните търговски споразумения), възможността да се осигури финансиране за частно складиране, както и кризисни мерки, които ще дадат възможност на ЕК да предприема действия при сериозна криза на пазара след рязко повишаване или понижаване на пазарните цени. Предлага се също така подпомагане на доходите на земеделските стопани под формата на директни плащания, включително възможността държавите-членки на ЕС да предоставят така нареченото доброволно обвързано с производството подпомагане на секторите в затруднено положение, в това число производството на захарно цвекло.
Възможността за колективно договаряне на условията за поделяне на стойността в договорите между производителите на цвекло и преработвателите на захар в ЕС се запазва и след края на квотите.
Преди премахването на системата от квоти ЕК предприе мерки за увеличаване на прозрачността за пазара на захар. Системата за наблюдение на пазара на захарта предоставя краткосрочен анализ и статистика за пазара на захарта, както и анализ и перспективи, които да помогнат на земеделските стопани и преработвателите да управляват по-ефективно предприятията си.
Системата от квоти бе въведена с първите правила на ОСП относно захарта през 1968 г. заедно с ценова подкрепа за производителите, която беше определена на ниво, надвишаващо значително цените на световния пазар.
EС е водещият световен производител на захар от цвекло (приблизително 50 % от общото количество). Захарта от цвекло обаче представлява само 20 % от световното производство на захар — останалите 80 % се произвеждат от захарна тръстика. По-голямата част от захарното цвекло в ЕС се отглежда в северната половина на европейския континент, където климатът е по-подходящ за целта. В общността има и развит сектор за преработка на вносна сурова захар от захарна тръстика.