Начало » Новини » Коментари
20.08.2020 г.

Два варианта как да се намери бюджет за широколентов интернет през 2021 г.

Отговор от министерството на земеделието
Два варианта как да се намери бюджет за широколентов интернет през 2021 г.

sinor

Кризата с коронавируса рязко обърна приоритетите на младите българи, които осъзнаха огромните плюсове да се излезе от големия град и да се заживее в селата. Пазарът на имоти реагира пръв, като само за четири месеца търсенето на къщи в планинските райони рязко се засили. Проблемът е, че подобно преселение в селските райони е тясно свързано с модерните форми на комуникация, които могат да се осъществят само при наличието на добре работеща мрежа от широколентов интернет.

Затова и мнозина си задаваха въпроса защо в разгара на кризата от корона вируса COVID министерството на земеделието реши да изземе парите по подмярка 7,3 за прокарване на широколентов интернет в селата, като ги прехвърли към мярка COVID.

След като осъзнаха гафа си, от ведомството решиха, че все пак подмярка 7,3 „Широколентова инфраструктура, включително нейното създаване, подобрение и разширяване“ от ПРСР ще бъде отворена, но през следващата 2021 година. И това при положение, че приемът по тази мярка беше отворен още през 2019 г., но заради сложното взаимодействие с Министерството на транспорта беше спрян.

В тази връзка Синор.бг попита министерството откъде ще се вземе новият бюджет, след като 30-те милиона евро, предвидени за неосъществения през миналата година прием, сега се вляха в бюджета за COVID 1, 2 и 3.

От ведомството подробно разясниха причините, довели до блокирането на приема през миналата година.

„През 2019 г. беше обявен прием на проектни предложения по подмярка 7.3 с краен срок за подаване на предложенията 4 октомври 2019 г. В рамките на приема единственият допустим бенефициент Държавната агенция по електронно управление (ДАЕУ) не подаде проектно предложение, тъй като в указания период е трябвало да се извърши подробно картографиране и анализ на покритието с цел ясно определяне на целевите райони, подлежащи на финансиране”, съобщиха от министерството на земеделието.

Компетентните органи да извършат тази актуализация са Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията съвместно с ДАЕУ. „Очакваше се актуализацията да приключи непосредствено преди приключване на приема на заявления, но поради мащабността и всеобхватността на извършвания анализ, неговото финализиране се забави”, обясниха от агроведомството.

Вследствие били предприети действия за отстраняване на този проблем, като през пролетта на тази година подробното картографиране е завършено, а „документите, свързани с нотифицирането на държавна помощ, които трябва да бъдат изпратени към службите на ЕК, са изготвени и непосредствено преди обявяването на приема на заявления ще бъдат изпратени, съгласно утвърдените процедури в тази област”, увериха от агроминистерството. Предприети били и стъпки за разширяване на обхвата на т.нар. „бели зони“, които уточняват районите с най-голяма нужда от интервенциите по подмярката, гласи отговорът от министерството на земеделието.

С всички направени подобрения към дизайна на подмярката към настоящия момент министерството има пълна готовност за стартиране на мярката, но поради създалата се ситуация и прилагането на извънредната мярка в подкрепа на земеделските стопани беше взето решение от Комитета по наблюдение на ПРСР наличният към момента бюджет на подмярка 7.3 да бъде временно прехвърлен към извънредната мярка.

Парите, прехвърлени към КОВИД

На въпроса дали мярката ще бъде отворена през следващата година, от ведомството отговориха утвърдително, като се позоваха на всички приети до момента еврорегламенти.

"Да, през 2021 г. ще могат да бъдат поемани нови правни ангажименти, т.е. да бъдат сключвани договори по различните мерки от ПРСР 2014-2020 г. съгласно Предложение за Регламент на Европейския парламент и на съвета за определяне на някои преходни разпоредби във връзка с подпомагането от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) и от Европейския фонд за гарантиране на земеделието (ЕФГЗ) през 2021 г. и за изменение на регламенти (ЕС) № 228/2013, (ЕС) № 229/2013 и (ЕС) № 1308/2013 по отношение на ресурсите и тяхното разпределение за 2021 г., както и на регламенти (ЕС) № 1305/2013, (ЕС) № 1306/2013 и (ЕС) № 1307/2013 по отношение на ресурсите и на прилагането им през 2021 г."

Цитираният последен проект на Регламент урежда т.нар. „преходен период“ и дава възможност прилагането и изпълнението на ПРСР да бъде удължено с една година – в рамките на тази една година ще могат да бъдат сключвани договори, а тяхното изпълнение и съответно разплащане ще бъде с краен срок 2024 г. Това е процедура, инициирана от ЕК предвид забавянето в приемането на европейското законодателство за програмен период 2021-2027 г. и се извършва с цел да се гарантира приемствеността на ОСП до въвеждането на новата правна рамка. Същият подход беше следван и в настоящия програмен период 2014-2020 г., като 2014 г. се яви „преходна“ съгласно РЕГЛАМЕНТ (ЕС) № 1310/2013 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 17 декември 2013 г.

Очаква се през есента на 2020 г. в Европейския парламент да бъде гласувана Многогодишната финансова рамка, което ще даде правно основание за приемане както на Регламента, уреждащ „преходния период“, така и на цялата нормативна база за програмен период 2021-2027 г.

След приключването на всички приеми на проектни предложения по мерките от ПРСР 2014-2020 г. в края на годината ще може да се предостави точен отговор от бюджета на коя ПРСР ще се осъществи приемът по подмярка 7.3. От министерството съобщиха, че са възможни два варианта:

1. Бюджетът за приема по подмярката да бъде генериран от освободени средства по вече приключилите приеми на заявления за подпомагане по различните мерки от ПРСР 2014-2020 г., т.е. приемът ще бъде осъществен със средства от ПРСР 2014-2020 г.;

2. В случай, че освободените средства по вече приключилите приеми на заявления за подпомагане по различните мерки от ПРСР 2014-2020 г. са недостатъчни за формиране на бюджета за приема по подмярката, приемът ще бъде проведен със средства по линия на ЕЗФРСР от следващия програмен период 2021-2027 г. Тази възможност е предоставена в цитираното по-горе предложение за Регламент на Европейския парламент и на Съвета на ЕС за определяне на някои преходни разпоредби по отношение на ресурсите и на прилагането им през 2021 г.

Два варианта как да се намери бюджет за широколентов интернет през 2021 г.
14315
 

Последни материали
Виж
Парламентарна комисия
Без субсидии за 2023 г. остават 264 от новопоявилите се „неактивни фермери“, но за тази година ще получат подпомагане
Важно!
Планът за възстановяване и устойчивост „стои на трупчета“, гласуват важни законови промени
Годишният темп на инфлация в еврозоната през март е 2,4%
Германия въведе забрана за улов на европейската змиорка
Над 4000 шарана пуснаха в района на Ямбол
Промени
Президентът още не е отговорил на искането на Главчев за смяна на земеделския министър
Свързани материали
Виж
Национален план за възстановяване и устойчивост
Селата пак остават без широколентов интернет, но пък ще си имат хартиени бюлетини
Проектонаредба
Променят наредбата за авансовите плащания по ПРСР заради мярката с широколентовия интернет
Агенцията по електронно управление е единствен възможен кандидат
До 1 юни ще върви приемът по мярката за широколентов интернет
Решения на Министерския съвет
Кабинетът одобри промяната в ПРСР за осигуряване на 70 млн. евро за широколентов интернет
Извадки от речта пред Европарламента
Урсула фон дер Лайен: Неприемливо е 40% от хората в селските райони да нямат достъп до широколентов интернет
Актуално
До 4 октомври агенцията „Електронно управление“ ще е готов с проекта за широколентов интернет в селата
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2024
RSS новини